تاثیر هورمون ها بر ریزش مو

تاثیر هورمون ها بر ریزش مو یا طاسی یکی از مباحث مهم و مسائلی است که در طول دهه های گذشته بسیاری از دانشمندان و متخصصین بر روی آن تحقیقات و مطالعات فراوانی انجام داده اند، آگاهی از دلایل ریزش مو می تواند کمک بزرگی به پیشگیری از ریزش و از دست دادن مو های سر، ابرو و در کل نقاط مختلف بدن کند ، از طاسی ارثی گرفته تا درمان چربی موی سر و یا تکنیک های بازسازی مو همه مسائلی هستند که در طول سال های گذشته مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته اند، یکی از این نکات مهم در ریزش مو، مسئله تاثیر هورمون های مردانه و یا زنانه در مردان و زنان است که در این روند تاثیر مستقیم دارد.

تاثیر انسولین بر رشد و ریزش مو

تاثیر انسولین بر رشد و ریزش مو :

بیماری قند (دیابت) یکی از خطرناک ترین بیماری ها به شمار می رود ، هورمون انسولین در بدن انسان بصورت عادی ترشح می شود ولی اگر قند خون از حد معینی افزایش پیدا کند و یا بدن به دلایلی نتواند به ترشح انسولین ادامه دهد، بیماری دیابت بروز می کند که ممکن است عوارضی مانند افزایش رنگ دانه های پوست، قرمز شدن صورت، و عوارض دیگر شوند، حتی در مواردی ممکن است فرد به دلایلی از جمله مقاومت به انسولین، دچار پرمویی شود.

 

تاثیر تیروئید بر رشد و ریزش مو

تاثیر تیروئید بر رشد و ریزش مو :

غده تیروئید یکی از مهم ترین غدد بدن انسان است که پرکاری و کم کاری آن می تواند عوارض جدی در بر داشته باشد، مانند لاغری و یا چاقی بدن علائم هر یک از این دو حالت نیز با یک دیگر فرق دارد و متاسفانه در طول دهه های گذشته آمار افراد مبتلا به ناراحتی های تیروئید به خصوص در بین خانم ها افزایش پیدا کرده است.

پرکاری تیروئید می تواند عوارضی مانند تعریق زیاد، افزایش رنگ دانه های پوست، خارش، تورم در برخی نواحی از جمله ساق پا را در پی داشته باشد.

کم کاری تیروئید که بیشتر در خانم ها اتفاق می افتد نیز عوارض و علائمی از جمله متورم یا خشک شدن پوست، کبودی و یا زرد شدن پوست و از طرف دیگر کاهش رشد موها و افزایش ریزش مو را به همراه دارد ، این مسئله نه تنها می تواند منجر به ریزش موهای سر بلکه ممکن است منجر به ریزش و یا کم پشت شدن موهای ابرو نیز شود.

تاثیر هورمون های زنانه و مردانه بر رشد و ریزش مو :

هورمون های تستوسترون، استروژن و پروژسترون از هورمون های تاثیرگذار بدن بر روی پوست و مو هستند، در زنانی که دچار افزایش این نوع هورمون ها هستند معمولا علائمی مانند چاقی، پرمویی در نقاط مختلف بدن ، مانند صورت ، و ریزش موی سر بروز می کند، اما از طرف دیگر کاهش این هورمون ها می تواند علائمی مانند کاهش چربی طبیعی پوست و خشک شدن آن شود.

در سال های اخیر دیده شده جوانانی که به دلیل بدنسازی و یا انجام برخی ورزش های سنگین به طور حرفه ای اقدام به مصرف برخی هورمون تستوسترون کرده اند دچار ریزش موی سر و از طرف دیگر پرمویی در ناحیه صورت و یا نواحی دیگر بدن شده اند.

هورمون جنسی مردانه، هورمون تستوسترون نام دارد، وجود هورمون تستوسترون در رشد و تکامل جنسی و نیز تولید مثل اهمیت دارد، در خانم ها هم هورمون تستوسترون به مقدار اندک وجود دارد. تستوسترون به شکل‌های مختلف وجود دارد. نوعی تستوسترون آزاد وجود دارد که به پروتئین دیگری در بدن متصل نشده ‌است، این فرم از تستوسترون به مقدار بیشتری در بدن وجود دارد.

 

الگوهای طاسی سر

الگو‌های طاسی سر :

الگوی طاسی مردانه  متمایز و مشخص است ، ریزش مو از بالای پیشانی به ویژه در کناره‌ های سر شروع می ‌شود و به شکل حرف انگلیسی (M) در می ‌آید، گاهی ریزش مو در فرق سر بوده و به آن طاسی فرق سر می ‌گویند، در نهایت این دو ناحیه طاسی به هم نزدیک تر شده و به شکل حرف انگلیسی (U) در می ‌آید، این طاسی ممکن است با افزایش سن بیشتر شده و بخشی که مو دارد باریک تر شود. رشد مو در بخش‌ های مختلف بدن به شکل ‌های مختلف می‌ تواند تحت تاثیر قرار بگیرد، برای مثال موی صورت ممکن است رشد بیشتری داشته باشد درحالی که دیگر قسمت‌ های بدن دچار ریزش مو شوند.

 

تاثیر ژنتیک بر ریزش مو

تاثیر ژنتیک بر ریزش مو :

نکته قابل توجه این است که همیشه ریزش مو و تستوسترون و یا دی هیدرو تستوسترون و ریزش مو علت و معلول یک دیگر نیستند، ممکن است به دلایل ژنتیکی، واحدد های موهای شما بیش از اندازه حساس باشند ، ژن (AR) سازنده گیرنده‌ های واحد های مویی است که با تستوسترون و یا (DHT) واکنش می‌ دهند ، اگر گیرنده ‌های واحد مو بیش از اندازه حساس باشند، به راحتی و خیلی سریع با مقدار کمی از هورمون (DHT) فعال شده و رفته رفته، دلیل ریزش مو خواهند شد، البته و مطمئنا ژن ‌های دیگری هم دلیل ریزش مو هستند.

دلیل ریزش مو می ‌تواند از افزایش سن و استرس نیز باشد ، اما  اصلی ترین دلیل ریزش مو مسائل ژنتیکی است که تاثیر مستقیمی بر روی ریزش مو دارد ، مردانی که در تاریخچه‌ خانوادگی آن ها طاسی رایج است با احتمال بالاتری در معرض ریزش مو، مواجه هستند.

 

علت ریزش مو در زنان

 علت ریزش مو در زنان :

زنان نیز ممکن است به دلیل ریزش موی هورمونی (آندروژنیک) به طاسی موی سر دچار شوند، سطح هورمون تستوسترون در خانم ‌ها نسبت به آقایان پایین ‌تر است، به همین دلیل، خانم‌ها نیز ممکن است دچار ریزش موی هورمونی آندروژنیک شوند. اما الگوی ریزش مو و طاسی در خانم‌ ها متفاوت است، ریزش مو از بالای سر شروع می‌شود که به آن الگوی (درخت کریسمس) می ‌گویند، اما موهای بالای پیشانی ریزش ندارد ، ریزش مو در خانم ‌ها ممکن است در ارتباط تاثیر (DHT) روی واحد ‌های مو باشد.

 

درمان ریزش مو :

روش‌های درمانی زیادی در ارتباط با الگوی ریزش موی مردانه و الگوی ریزش موی زنانه وجود دارد که در آن ها از دوا که روی فعالیت هورمون ‌های تستوسترون و (DHT) تاثیر می‌گذارند استفاده می‌شود.

یا کاشت مو انجام بدهند که شامل روش های:

کاشت مو به روش FIT و SUT و…

سایر روش ‌های درمان ریزش مو به صورت ذیل می ‌باشد :

  • ماینوکسیدیل.
  • کتوکونازول.
  • درمان با لیزر.
  • کاشت مو به صورت پیوند واحد مو و …

این 5 مورد، موارد رایجی هستند که معمولاً می شنوید ، دانستن این موارد می تواند خیال شما را راحت کند. نگرانی های کمتری خواهید داشت. کسی واقعاً نمی داند این باورهای قدیمی چگونه به جود آمده اند.

1ـ موها می توانند دوباره از واحد های مرده رشد کنند  :

روش هایی برای رشد دوباره ی موها وجود دارد، اما تنها در صورتی موثرند که واحد های مو هنوز زنده باشند ، گاهی مردم فکر می کنند که واحد های موی آن ها مرده است، به خصوص اگر رشد مویی در آن ناحیه دیده نشود. با این حال ، فقدان مو به این معنی نیست که واحد های مو ها واقعا مرده اند، حداقل الان نه ، اما این یعنی احتمالا واحد نزدیک به مرگ است ، اگر به موقع متوجه این حالت شدید و آن را زنده نگه داشتید، انجام درمان می تواند به رشد مجدد مو در آن ناحیه از پوست سر شما کمک کند، در غیر اینصورت منتظر رشد موی مجدد در ناحیه طاس سر خود نباشید.

ممکن است این تصور برای شما ایجاد شود که موها از ناحیه ای در پوست سر در حال رشد مجدد هستند که مرده است، اما هیچ راهی برای رشد مجدد در بخشی که مرده است وجود ندارد. تنها گزینه برای احی کاشت مو می باشد.

 

2ـ افزایش جریان خون به پوست سر از ریزش مو جلوگیری می کند :

درست است که برای رشد مو به جریان خون در پوست سر نیاز دارید، اما عوامل دیگری هم نقش دارند، در واقع التهاب می تواند باعث افزایش جریان خون در پوست سر شما شود. این نوع گردش خون قطعا مخرب است و فقط به واحد های مو آسیب می رساند. در صورت کمبود های غذایی، ریزش مو به دلیل (DHT) یا عوامل دیگر، افزایش جریان خون به پوست سر شما کمکی نخواهد کرد ، همچنین به خاطر داشته باشید که ورود جریان خون به پوست سر شما مهم می باشد.

 

3ـ بیشتر افراد تا بالای چهل سالگی طاس نمی شوند :

ممکن است این طور به نظر برسد که طاسی فقط افراد مسن را تحت تأثیر قرار می دهد، اما اصلا حقیقت ندارد ، حقیقت این است که بیش از نیمی از مردان بالغ که سی و پنج سال سن دارند، درجاتی از ریزش مو یا نازک شدن مو را دارا می باشند ، این تعداد با رسیدن به سن پنجاه سالگی ، به سه نفر از هر چهار مرد می رسد ، در محدوده سنی پایین تر، نزدیک به یک نفر در هر پنج یا شش مرد قبل از رسیدن به نیمه ی دهه ی سوم زندگی خود دچار ریزش مو می شوند.

 

4ـ طاسی فقط در مردان دیده می شود :

درست است که مردان بیشتر از زنان از طاسی الگوی رنج می برند، اما زنان هم ممکن است مبتلا شوند، همچنین همان طور که گفتیم الگوی طاسی در زنان نسبت به مردان متفاوت می باشد.

ممکن است مدل طاسی زنان شبیه به الگو های ریزش مویی باشد که به دلایل دیگری غیر از ژنتیک رخ می دهند، سو تغذیه ی شدید، کاهش سریع وزن یا عدم تعادل هورمونی از جمله دلایل آن می باشد ، به خاطر داشته باشید که طاسی در زنان به این معنی نیست که شخص مورد نظر تستوسترون بالاتری دارد.

 

5ـ ژن طاسی از سمت پدر به ارث می رسد :

اگر خوب فکر کنید متوجه می شوید که خیلی ساده لوحانه است ، چون 50٪ ژن هایی که دریافت می کنید از طرف خانواده مادری و 50٪ دیگر از طرف خانواده ی پدری می باشد. حدود 200 ژن مختلف وجود دارد که به موهای شما مربوط می شود ، این ژن ها رنگ، صاف یا فر بودن و همچنین ضخامت موهایتان را تعیین می کنند ، این که در آینده دچار ریزش مو شوید هم، توسط این ژن ها تعیین می شود، برای مبارزه با طاسی ژنتیکی کار زیادی نمی توانید انجام دهید، اما می توانید از روش های مختلفی برای به تعویق انداختن آن استفاده کنید و مثال های زیادی در این رابطه وجود دارد که به طور مختصر به بعضی نکات آن پرداختیم.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *