کاشت مو به روش لیکن پلان

کسانی هستند که بدلیل مشکلات پوستی و زخم دچار ریزش مو میشوند،که این مشکلات به صورت  نام ‌هایی مانند لیکن پلان، آلوپسی فیبروز و آلوپسی سیکاتریشیال مرکزی نام دارند،کاشت مو در نواحی اسکار  کاشت مو به روش لیکن پلان میباشد . در برخی موارد افراد دچار آلوپسی سیکاتریشیال هستند که این مشکل شامل اختلالات پوستی مختلف می‌شود و نهایتا منجربه تخریب واحد های مو می‌ گردد، این مشکل می ‌تواند علل مختلفی داشته باشد مثلا آسیب خوردن به بافت سر، زخم، سوختگی، عوامل ارثی، التهاب و اختلالات عفونی. علل مختلف آلوپسی سیکاتریشیال به دو دسته پایدار و غیر پایدار تقسیم می ‌شوند. در ادامه به دو دسته پایدار و غیر پایدار اشاره شده است.

نوع غیر پایدار آن تمایل به پیشرفت داشته و امکان به روز مجدد آن پس از درمان نیز وجود دارد، این بیماری شامل ریزش مو به دلیل التهاب می‌ باشد که به نام لیکن پلان (LPP) شناخته می ‌شود، آلوپسی سیکاتریشیال می ‌تواند بر روی پوست سر و بر روی ناحیه اهدا (موها از آن جا برای کاشته شدن برداشته می ‌شوند) تاثیر بگذارد.

ریزش مو به عنوان یکی از عوامل طبیعی بالا رفتن سن پذیرفته شده است. البته عوامل زیر در تشدید ریزش مو موثر هستند:

    • تمایل ژنتیکی به ریزش مو.
    • محیط زندگی و قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی.
    • اثرات هورمونی.
    • تغذیه.
    • بیماری‌های مرتبط با ریزش مو.
  • مشکلات خود ایمنی مانند عفونت، کمبود آهن یا مشکلات متابولیک.

کاشت مو به روش لیکن پلان چیست ؟

آلوپسی یک بیماری مزمن پوستی است که باعث ریزش مو در بخشی از سر یا تمام آن می ‌شود، ممکن است این بیماری باعث ریزش مو در دیگر نواحی بدن نیز شود، فیزیو پاتوژن به راحتی قابل درک نیست، اما این مشکل باعث بروز التهاب می ‌شود که عمدتا ناشی از ترکیب ژنتیک و تاثیرات محیطی می باشد، شایع ‌ترین علت ریزش مو آلوپسی آندروژنیک (AGA) است که تقریبا 50٪ آقایان 50 ساله و 20٪ الی 50٪ خانم‌ های 50 ساله به آن مبتلا هستند، افرادی که دچار طاسی دائمی شده‌ اند می‌ توان از کاشت مو برای درمان این مشکل خود بهره ببرند، برای کاشت مو ابتدا بخشی از پوست ناحیه پشت یا کنار سر که دچار آلوپسی آندروژنیک نیست برداشته می‌ شود، سپس واحد ‌های مو که حاوی 1 الی 4 واحد هستند تهیه شده و در نواحی که دچار طاسی است کاشته می ‌شوند.

 

ـ کاشت مو به روش لیکن پلان :

 

 

چه زمانی می‌ توان کاشت مو لیکن پلان را انجام داد؟

کاشت مو لیکن پلان واجد شرایطی است که باید همه آن ‌ها را دارا باشید، این شرایط عبارتند از :

1ـ داوطلب باید مصرف برخی داروها را متوقف کند:

داوطلب باید از مصرف هرگونه داروی خوراکی، تزریقی یا موضعی اجتناب کند، البته در برخی موارد می ‌توان کاشت مو لیکن پلان را برای افرادی که دارو مصرف می ‌کنند و دارای شرایط بندهای 2 و 3 و 4 می ‌باشند انجام داد، البته این کار در موارد معدودی انجام می ‌گیرد و به شرایط هر فرد بستگی دارد.

 

2ـ داوطلب نباید طی 12 ماه (24 ماه) گذشته علائم لیکن پلان (LPP) را گزارش کرده باشد:

ـ داوطلب نباید هیچ‌ گونه سوزش، خارش یا دردی داشته باشد، باید به خاطر داشته باشید که فقدان علائم به معنای غیرفعال بودن بیماری نیست بلکه وجود داشتن علائم به معنای این است که به احتمال زیاد بیماری موثر است، بیشتر شدن سوزش و خارش به صورت دوره‌ ای نشان‌ دهنده این است که بیماری در حال توسعه است و فرد مورد نظر داوطلب خوبی برای عمل کاشت مو نمی ‌باشد، فردی که داروی خاصی مصرف می ‌کند تا خارش پوست سر را کنترل کند احتمالا دچار بیماری است که کاملا غیرفعال نیست، با توجه به درمان ‌های پیشین ریزش مو و مصرف دارو نباید در دوره 24 ماهه قبل دچار ریزش بیشتر موها باشید، عکس‌ هایی که دکتر هر 6 یا 12 ماه می ‌گیرد نباید هیچ تغییری را در ریزش موها نشان دهند.

 

5ـ داوطلب باید مو های کافی در ناحیه اهدا داشته باشد :

ـ همه افرادی که دچار بیماری لیکن پلان هستند در ناحیه اهدا (پشت یا کنار سر) خود دارای موی کافی برای انجام عمل کاشت مو نیستند، حتی ممکن است افرادی که بیماری آن ‌ها غیر فعال می باشد هم با این مشکل مواجه باشند.

 

احتمال فعال شدن دوباره بیماری پس از کاشت مو :

بسیار مهم است که بدانید احتمال فعال شدن بیماری لیکن پلان پس از عمل کاشت مو هم وجود دارد؟ احتمالات مختلف برای فعال شدن لیکن پلان در شرایط گوناگون وجود دارد مانند :

 

  • فردی که پیش از انجام عمل کاشت مو دچار لیکن پلان فعال است تا 2 سال پس از کاشت مو به احتمال 90 الی 100٪ دوباره دچار بیماری لیکن پلان خواهد شد.
  • فردی که پیش از انجام عمل کاشت مو دچار لیکن پلان نیمه فعال است تا 2 سال پس از کاشت مو به احتمال 70 الی 90٪ دوباره دچار بیماری لیکن پلان خواهد شد.
  • فردی که پیش از انجام عمل کاشت مو با مصرف دارو لیکن پلان را غیرفعال کرده است تا 2 سال پس از کاشت مو به احتمال 50 الی 70٪ دوباره دچار بیماری لیکن پلان خواهد شد.
  • فردی که یک سال پیش از عمل کاشت مو با مصرف دارو لیکن پلان را غیرفعال کرده است احتمال بازگشت این بیماری در او کم است و تا 2 سال پس از کاشت مو به احتمال 10 الی 25٪ دوباره دچار بیماری لیکن پلان خواهد شد.
  • فردی که دو سال پیش از عمل کاشت مو با مصرف دارو لیکن پلان را غیرفعال کرده است احتمال بازگشت این بیماری در او بسیار کم است و چیزی حدود 10٪ پس از 2 سال خواهد بود.

 

تفاوت کاشت مو لیکن پلان با دیگر روش‌ها چیست؟

تفاوت انجام کاشت مو برای افرادی که دچار آلوپسی ناشی از اسکار هستند با افرادی که ریزش موهایشان دلایل ژنتیکی دارد این است که احتمال دارد گرافت ‌های کاشته شده در افراد مبتلا به آلوپسی

 

ناشی از اسکار از بین بروند، برای مثال در کاشت مو برای افرادی که ریزش موی ژنتیکی دارند می‌گوییم که گرافت‌های کاشته شده دائمی خواهند بود، اما در آلوپسی ناشی از اسکار چنین نیست زیرا احتمال کمی وجود دارد که بیماری دوباره فعال شده و نتایج درمان را از بین ببرد، به همین دلیل داوطلب باید تحت نظارت باشد، اگر بخواهیم محتاطانه عمل کنیم باید سطوح اولیه درمان را برای افرادی که احتمال بازگشت بیماری در آن ‌ها وجود دارد انجام دهیم.

 

اصول اولیه کاشت مو لیکن پلان عبارتند از :

 

1ـ برگزاری جلسات تست و معاینه در زمان مناسب.

2ـ محدود کردن میزان اپینفرین.

3ـ کاهش میزان برش گرافت ‌ها جهت اطمینان از اینکه درصد قابل توجهی از سلول‌ های بنیادی با سلامت کامل کاشته می ‌شوند.

4ـ استفاده از مینوکسیدیل در برخی موارد جهت افزایش جریان خون.

5ـ کاشت مو با تراکم 20 الی 30 تار مو در سانتی‌ متر مربع.

 

روش های ترمیم مو برای بیماران لیکن پلان :

روش های ترمیم مو در بیماران لیکن پلان را می توان در بسیاری از مواقع بهتر از روش های کاشت مو در نظر گرفت، البته نتیجه ترمیم مو در هر فردی ممکن است به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد، با توجه به پیشرفت بیماری و نوع پوست افراد می توان درمان های متفاوتی را برای آنان در نظر گرفت،

ترمیم مو را می توان یکی از این درمان ها دانست، روش های متفاوتی در ترمیم مو برای افراد استفاده می شود، با توجه به شدت بیماری افراد روش های درمان ممکن است متفاوت باشد و در هر فردی، نوعی از روش مخصوص برای این کار استفاده می شود.

روش کاشت نیز در متد های جدید و پیشرفته می تواند یکی از بهترین گزینه های درمانی برای ریزش موی افراد در نظر گرفته شود.

 

  • کاشت مو به روش (FUE) را می توان یکی از جدید ترین روش های کاشت مو دانست، در این روش نیازی به ایجاد بخیه نیست، زیرا واحد هایی که برای پیوند استفاده می شود توسط دستگاه های پیشرفته پانچ به صورت هر تار مو برداشته می شود و نیازی به برش قسمتی از پوست سر افراد برای استخراج واحد های مو نیست.

 

 

به همین دلیل می توان گفت که روش (FUE) برای افرادی که دچار بیماری پوستی لیکن پلان هستند می تواند بدون درد و یا ناراحتی انجام شود، با پیوند مو به این روش می توان ریزش های دائمی مو در این بیماران را کاهش داد. با توجه به اینکه پیوند مو دارای عوارضی جدی نیست در صورت رعایت نکات بهداشتی و مصرف برخی داروها می توانید از ایجاد عفونت های احتمالی بعد از این روش جلوگیری کنید.

 

  • ترمیم مو در افرادی که به این بیماری دچار هستند در اغلب موارد بدون هیچ گونه عوارضی انجام می شود، در واقع روش های ترمیم می تواند به راحتی انجام شود و دیگر نیازی به نگرانی در ایجاد عوارض احتمالی نیست، ممکن است در پیوند مو افراد عوارضی نظیر سوزش و یا التهابات پوستی را مشاهده کنند.

 

ولی در ترمیم مو همچنین عوارضی قابل مشاهده نخواهد بود، می توان یکی از بهترین روش های ترمیم مو را (HRT) دانست، در این روش ترمیم مو می توان گفت که مو های پیوندی بر روی سطحی شبیه به پوست سر افراد توسط چسب های کراتین چسبنده می شوند.

نیازی به ایجاد برش و یا برداشتن واحد های مو در این روش ترمیم نیست و موهای کاشته شده در پوست شبیه سازی شده چسبانده می شوند و بعد از آن بر روی سر افراد قرار می گیرند، در این روش درد، سوزش، خون ریزی و عوارض دیگری مشاهده نمی شود.

یکی از مشکلاتی که این روش نسبت به کاشت دارد را می توان رشد نکردن مو به روش طبیعی دانست، همچنین این روش دارای نتایج دائمی نیست و بعد از مدتی موهای چسبانده شده ممکن است خاصیت خود را از دست دهند و باید ترمیم دوباره مو انجام شود.

 

دوران بهبودی ترمیم مو برای بیماران لیکن پلان :

از آنجایی که ترمیم مو روشی غیر دائمی است و در آن موی افراد رشد نمی کند و موها به صورت مصنوعی بر روی سر افراد چسبانده می شوند، در نتیجه دوران نقاهتی برای این نوع روش وجود ندارد.

اگر فردی که به بیماری لیکن پلان مبتلاست بخواهد که درمانی دائمی برای ریزش موی خود انجام دهد، متخصص در صورت معاینه و شدت بیماری فرد می تواند روش های پیوند مو را به او پیشنهاد دهد، کاشت مو همان طور که می دانیم روشی دائمی برای رشد مجدد موها به صورت طبیعی می باشد،

به همین دلیل نیاز به گذراندن دوران بهبودی تا چند ماه وجود دارد، نتیجه کلی بعد از این روش تا 9 ماه نیز ممکن است به طول بیانجامد و موهای جدید فرد در این زمان رشد خود را تکمیل می کنند.

به همین دلیل برای اینکه واحد های مو دچار عفونت نشوند و بتوانند فرآیند رشد خود را به سرعت طی کنند باید به توصیه ها و مراقبت های بعد از این روش عمل کنید تا این روند سریع تر اتفاق بیفتد.

 

سخن پایانی :

کاشت مو لیکن پلان یا کاشت مو برای افرادی که دچار آلوپسی ناشی از اسکار هستند یکی از چالش‌ برانگیزترین درمان ‌ها می باشد، در صورتی که داوطلبی واجد شرایط این درمان باشد می ‌توان تراکم موهای او را به خوبی بهبود بخشید، بهترین افراد برای انجام این درمان افرادی هستند که دو سال است بیماری لیکن پلان در آن‌ها غیرفعال شده است و هیچ علائمی از این بیماری در پوست سر آن ‌ها دیده نمی‌ شود و طی این مدت دچار ریزش مو نشده ‌اند.

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *