ریزش مو در دوران کرونا

در ادامه با ما همراه باشید تا مطالبی را در خصوص ریزش مو در دوران کرونا یا به دلیل ابتلا به کرونا را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

آیا واقعا  یکی از عوارض کروناست؟

آیا واقعا  یکی از عوارض کروناست؟

در حال حاضر زمان زیادی از ورود کرونا گذشته است و نشانه ‌های این بیماری و عوارض آن هنوز نقاط مبهم زیادی وجود دارد، بیشتر مطالعات انجام شده بر روی ریزش موی ناشی از ابتلا به ویروس کرونا بر اساس مشاهده می باشد و به همین دلیل نمی ‌توان آماری قطعی از احتمال بروز ریزش مو پس از ابتلا به کرونا ارائه داد.
ریزش مو ها پس از بهبودی کامل ویروس بهبود پیدا می کند ، در این زمان از میان ۱۴ شرکت ‌کننده داوطلب ‌ای که بعد از کرونا دچار ریزش مو شده بودند، ۵ نفر به طور کامل بهبود یافتند،. این موضوع نشان می ‌دهد که ریزش مو ها پس از کرونا مشکلی است که در مردان و زنان بهبود یافته از این بیماری ظاهر می ‌شود، اما می ‌توان امید وار بود که این ریزش دائمی نیست و پس از مدتی از بین می ‌رود (بهبود می یابد)

چرا ابتلا به کرونا باعث ریزش مو می ‌شود؟

چرا ابتلا به کرونا باعث ریزش مو می ‌شود؟

گزارش‌ های افراد بهبود یافته از کرونا نشان داده است که ریزش موی ناشی از ابتلا به کرونا به ‌صورت شرایطی به نام تلوژن افلوویوم می باشد، در افرادی که به ریزش موی TE مبتلا هستند، ریزش مو ها به ‌صورت ناگهانی و دسته ‌ای اتفاق می‌ افتد، در واقع در زمان شانه زدن مو ها یا دوش گرفتن توده ‌های بزرگی از موها می ‌ریزند، اکثر افرادی که دچار ریزش موی TE می ‌شوند، 2 تا 3 ماه پس از یک رویداد تحریک ‌کننده، ریزش موی محسوسی را خواهند داشت، این ریزش مو باعث از دست دادن کمتر از نیمی از مو های سر می ‌شود و برای 6 تا 9 ماه ادامه دارد، اما پس از این دوره افراد رویش مجدد مو های از دست رفته را مشاهده خواهند کرد.

تب شدید و بالا رفتن دمای بدن

یکی از عوامل احتمالی بروز ریزش موی TE ابتلا به یک بیماری حاد همراه با تب شدید است، یکی از اصلی ‌ترین علائم بیماری کرونا نیز تب شدید می باشد، همین موضوع می ‌توان یکی از دلایل ریزش موها پس از بهبودی کرونا باشد، از طرف دیگر بالا رفتن دمای بدن خود باعث تحریک سلول‌ های مو و ریزش آن ‌ها می ‌شود. در طول مدت ابتلا به بیماری کرونا به ‌خصوص در انواع شدید دمای بدن در حد بسیار بالایی قرار دارد، در نتیجه مو ها به ‌شدت تحت تاثیر قرار گرفته و می ‌ریزند در ادامه به چند مورد اشاره کرده ایم:

 استرس و نگرانی

استرس یکی دیگر از عوامل محرک بالقوه ریزش موی TE می باشد، مطمئنا در مدت شیوع کرونا استرس و نگرانی افراد در خصوص ابتلا به این بیماری بسیار زیاد می باشد، علاوه بر این شخصی که به بیماری کرونا مبتلا می ‌شود، همواره نگران شدید تر شدن بیماری یا عدم بهبودی است، از طرف دیگر فشار های قرنطینه و عدم ارتباط با دیگران و نگرانی از ابتلای اعضای خانواده به این بیماری باعث تشدید شرایط استرس‌ آور و نگرانی افراد می ‌شود، همین موضوع باعث تحریک مو ها شده و پس از بهبودی بیماری ریزش مو ها را شروع می ‌کند.

دارو های درمان کرونا

در حال حاضر دارو های مشخصی برای درمان کرونا وجود ندارد، به همین دلیل متخصصان از دارو های مختلفی برای درمان این بیماری استفاده می‌ کنند. این دارو ها عوارض دارند که ریزش مو یکی از آن ‌ها می باشد. ریزش موی ناشی از مصرف یک داروی خاص معمولا موقتی است که مدتی پس از قطع مصرف دارو برطرف می ‌شود، بنابراین می‌توان گفت که اگر ریزش مو ها پس از بهبودی در اثر مصرف دارو های کرونا اتفاق افتاده است، جای نگرانی نیست و پس از مدتی برطرف می ‌شود.

 

راهکار های خانگی برای کنترل ریزش مو بعد از کرونا

راهکار های خانگی برای کنترل ریزش مو بعد از کرونا

برخی راهکار های ساده و کم هزینه برای جلوگیری از ریزش موی ناشی از کرونا و یا درمان آن وجود دارد که به اختصار به توضیح آن ها پرداخته ایم، در نظر داشته باشید که استفاده همزمان راهکار های ارائه شده ممکن است نتیجه عکس داشته باشد، لذا جهت استفاده هر کدام از آن ها خوب تحقیق کرده و با متخصص درمانی خود مشورت کنید.

تغییر سبک زندگی

تغذیه مناسب و شیوه نگهداری از مو ها می‌ تواند تاثیر زیادی در تقویت آن ‌ها و بازگشت مو های از دست رفته داشته باشد. معمولا آرایش مو ها به شیوه ‌های نامناسب از اصلی ‌ترین دلایل ریزش مو می باشد. بنابراین باید در زمان شانه زدن با مو ها به آرامی برخورد کنید و آن ‌ها را با ملایمت شانه بکشید، همچنین بهتر است استفاده از کش مو ها و نوار های تنگی را فراموش کنید و آرایش مو ها به ‌صورت دم ‌اسبی را به حداقل برسانید.
استفاده از ویتامین :
استفاده از ویتامین یکی از اصلی ‌ترین مواد مغذی برای رشد مو ها و حفظ استحکام و زیبایی آن ‌ها می باشد، ویتامین در مواد غذایی مختلفی نظیر ماهی، قارچ، غلات، آب‌ پرتقال و شیر کم‌ چرب وجود دارد. همچنین نور خورشید منبعی غنی از ویتامین D می باشد ک بسیار مفید است، بنابراین قرار دادن مو ها در معرض نور خورشید می‌ تواند باعث حفظ سلامت آن‌ ها شود، ویتامین D همچنین با تقویت واحد مو باعث رشد مجدد موهای از دست رفته می ‌شود.

مصرف روغن ماهی

مصرف ماهی به سلامت مو ها کمک زیادی می ‌کند، اما روغن ماهی که از بافت ‌های ماهی به دست می‌ آید دارای انواع اسید های چرب و ویتامین‌ هایی است که به سلامت مو ها کمک می ‌کنند، روغن ماهی را می‌ توان به‌ صورت خوراکی مصرف کرد یا مو ها را با استفاده از آن ماساژ داد، در صورتی‌که قصد دارید مو های خود را با روغن ماهی ماساژ دهید، باید آماده تحمل بوی ماهی در تمام طول روز باشید، اگر دوست ندارید که مرتب بوی ماهی بدهید، بهتر است این روغن را به‌ صورت خوراکی مصرف کنید البته مصرف خوراکی این روغن ممکن است با برخی داروها و مواد غذایی تداخل ایجاد کند که با مشورت با متخصص این مشکل نیز حل خواهد شد.

ماساژ مو ها با روغن رزماری

روغن رزماری یکی از راهکار های مناسب برای جلوگیری از ریز و تقویت و رشد مجدد مو است، این روغن با بهبود گردش خون در پوست سر به تقویت ریشه مو ها کمک کرده و ریزش مو را تا حد زیادی کاهش می ‌دهد. مصرف روغن رزماری پس از بهبودی کرونا باعث برطرف شدن ریزش مو های ناشی از این بیماری شده و به رشد مجدد مو های از دست رفته کمک می ‌کند.

راهکار هایی برای درمان ریزش مو ها

معمولا راهکار های خانگی برای درمان ریزش مو ها در مدت زمان طولانی جواب می ‌دهند، برخی افراد به دنبال روش‌ هایی هستند که در مدت کوتاه ‌تری نتیجه داده و به رشد مو های آن‌ها کمک کند، درمان ‌هایی مانند مزو تراپی از این روش‌ ها است که علاوه بر کمک به رشد مجدد مو ها از ریزش آن ‌ها نیز جلوگیری می‌ کند.

مزوتراپی مو

روش درمانی جدید برای ریزش مو ها است که در اکثر افراد اثرات مثبتی دارد، در این روش ترکیبی از مواد مزو تراپی مغذی مناسب برای مو به درون پوست سر تزریق می ‌شود، این مواد با تقویت ریشه و پیاز مو به رشد مو ها کمک کرده و روز به روز ریزش مو جلوگیری می‌کنند، این روش را می ‌توان به‌ صورت مستقیم برای درمان ریزش مو استفاده کرد یا به ‌عنوان مکمل درمانی برای ریزش مو ها در نظر گرفت، مزوتراپی مو شیوه ‌ای مطمئن و تاثیر گذار برای درمان ریزش مو با الگوی مردانه و زنانه است و می ‌توان از آن در سنین مختلف استفاده کرد.

آیا ریزش مو بعد از کرونا ادامه دارد؟

همان ‌طور که گفتیم ریزش مو بعد از کرونا از نوع ریزش TE است. این ریزش از انواع ریزش‌ های موقتی مو بوده و پس 6 تا 9 ماه برطرف می ‌شود. در صورتی‌که شخص پس از بهبودی به مو های خود برسد و با استفاده از روش‌ های تقویتی ریشه و ساقه مو ها را تقویت کند، ریزش مو ها در زمان کوتاه‌ تری متوقف می ‌شود و رشد آن‌ ها نیز پس از مدتی دوباره آغاز خواهد شد. ریزش موی بعد از کرونا اغلب چند هفته بعد از ناپدید شدن همه علائم اتفاق می ‌افتد. این ریزش معمولا به ‌صورت توده‌ ای و در اثر بیماری تلوژن افلوویم است. این ریزش مو معمولا موقتی است و پس از مدتی برطرف می‌ شود. اما برای این که مطمئن شوید که دلیل اصلی ریزش مو ابتلا به بیماری کرونا است و دلیل دیگری برای این موضوع وجود ندارد، بهتر است به متخصص مراجعه کنید، همچنین برای درمان ریزش مو ها و برگرداندن مو های از دست رفته نیز بهتر است با یک متخصص کاشت مو حاذق مشورت کنید تا بهترین روش مقابله با این موضوع را به شما پیشنهاد دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *