سوالات رایج در رابطه با کاشت مو

در این مقاله به بررسی سوالات رایج در رابطه با کاشت مو پرداخته ایم.

کاشت مو طبیعی ترین و دائمی ترین روش برای افرادی است که با ریزش مو مواجه هستند، این روش برای اولین بار در دهه 1930 در ژاپن انجام شد و با گذشت سال ها توانست به تکنیک های مدرن با تجهیزات پیشرفته دست یابد، در پیوند مو، موهای سالم از بدن خود بیمار در مناطق مورد نیاز کاشته می شوند تا احتمال پذیرش آن توسط بدن بالاتر رود، کاشت مو به روش های مختلفی انجام می شود که متخصص با توجه به نتیجه نهایی مورد انتظار و بودجه اختصاص یافته بیمار، مناسب ترین گزینه را برای او انتخاب می کند.

با توجه به اینکه کاشت مو در سال های اخیر در کشور ایران نیز طرفداران بسیاری پیدا کرده، سوالات فراوانی در مورد روش ها و شرایط انجام آن پرسیده می شود، برخی سوالات رایج در رابطه با کاشت مو عبارتند از :

 

1ـ آیا کاشت مو فقط برای آقایان مناسب است؟

ـ ریزش مو در بیشتر افراد، چه آقایان و چه خانم ها رخ می دهد، برای رفع این مشکل از روش های مختلف کاشت مو با توجه به نوع ریزش یا طاسی سر استفاده می کنند، به عنوان مثال کاشت مو (FUE) در بین مردان محبوبیت بیشتری دارد اما برای بانوانی که ریزش مو با الگوی مردانه را درک می کنند نیز استفاده می شود.

 

2ـ واحد های اهدا کننده از کجا استخراج می شوند؟

ـ برای این که عمل کاشت مو با موفقیت انجام شود، واحد های مو از ناحیه هایی از سر یا بدن فرد بیمار استخراج می شوند، زیرا اگر واحد های مو از شخص دیگری در بدن بیمار پیوند شود، بدن آن را خارجی تشخیص می دهد و پیوند را رد می کند، واحد های مو به طور کلی از ناحیه پشت سر و بالای گردن گرفته می شوند، در موارد بسیار نادر که به اندازه کافی موهای سالم در این ناحیه وجود نداشته باشد، واحد های مو از سایر قسمت های بدن مثل بازوها یا قفسه سینه برداشته می شوند.

 

3ـ انواع روش های کاشت مو چیست؟

ـ قدیمی ترین روش کاشت مو روش (FUT) بود که به دلیل برداشت های فلپی از بانک مو و وجود طولانی مدت زخم و بخیه استفاده از آن کمتر شده است، پس از آن روش های اصلاح شده (FIT) و (FUE) با برداشت دانه ای گرافت ها بدون نیاز به عمل متداول شد اما کاشت همچنان توسط شیار های ایجاد شده انجام می شد، در سال های اخیر روش جدید (SUT) با استفاده از تجهیزات پیشرفته بدون آسیب به گرافت های مو طرفداران بسیاری پیدا کرده و پس از آن تکنیک کاشت مو به روش (DHI) علاوه بر مزیت های روش قبل با پیوند بیشترین تعداد گرافت بدون نیاز به عمل در مراکز پیشرفته کاشت مو استفاده می شود.

 

4ـ آیا کاشت مو درد به همراه دارد؟

یکی از مهم ترین سوالات رایج در رابطه با کاشت مو که بیشتر افراد میپرسند این است که در حین عمل کاشت مو چه میزان درد را باید تحمل کنند؟ برای انجام پیوند مو، در ابتدا به ناحیه دریافت کننده سر و بانک مو بی حسی موضعی تزریق می شود که پس از گذشت چند دقیقه پوست سر فرد کاملا بی حس شده و هیچ دردی را احساس نمی کند. ممکن است پس از گذشت چند ساعت از پیوند مو، به دلیل از بین رفتن اثر بی حسی، بیمار درد خفیفی در نواحی پیوند شده حس کند که معمولا برای یک یا دو روز اول به او قرص یا پماد های مسکن داده می شود.

 

5ـ کاشت مو چه مدت طول می کشد؟

ـ قطعا هرچه میزان ریزش مو بیشتر و ناحیه مورد نیاز پیوند وسیع تر باشد، کاشت مو نیز بیشتر طول خواهد کشید، درصورتی که ناحیه طاسی سر بزرگ باشد ممکن است برای تکمیل کاشت مو چندین جلسه نیاز شود، البته روش کاشت مو نیز تاثیر فراوانی در مدت زمان انجام آن دارد و به طور کلی در روش های جدید طی یک جلسه چهار تا شش ساعته انجام می شود.

 

6ـ آیا موهای کاشته شده می ریزد؟

ـ وقتی عمل پیوند مو در مناطقی از سر انجام می شود ممکن است موهای ضعیف آن ناحیه به دلیل شوک وارده به پوست سر ریزش پیدا کنند که پس از مدتی دوباره به حالت قبل باز می گردند، واحد های موی کاشته شده نیز پس از چند هفته معمولا دچار ریزش می شوند، اما این ریزش به صورت سطحی بوده و بعد از گذشت سه تا چهار ماه واحد ها با حفظ خصوصیات خود مجددا رشد می کنند.

 

7-بهترین روش کاشت مو چیست؟

ـ در روش های جدید کاشت مو (SUT) و کاشت مو (DHI) که برداشت گرافت مو توسط ابزار اتوماتیک می باشد، بسیاری از معایب روش های سنتی از بین رفته اند و مزایایی مانند عدم نیاز به عمل، عدم ماندگاری جای زخم و سلامت واحد های مو را در بر دارند، در روش کاشت مو مستقیم بر خلاف سایر روش ها نیازی به تراشیدن سر، برش یا بخیه نمی باشد و به همین دلیل دوران نقاهت بسیار کوتاهی برای بیمار خواهد داشت، دیگر مزیت برتری تکنیک کاشت مو به روش (DHI) نسبت به سایر روش ها پیوند تعداد 80 تا 90 واحد مو در سانتی متر مربع می باشد که نسبت به روش (FUE) تراکم سه تا چهار برابر بیشتر را فراهم می کند.

 

8-چه ممنوعیت هایی برای بعد از کاشت مو وجود دارد؟

ـ این سوال یکی از پر تکرار ترین سوالات رایج در رابطه با کاشت مو می باشد. توصیه می شود تا شش ماه بعد از کاشت مو از تیغ یا ماشین اصلاح برای کوتاهی مو استفاده نکنید، همچنین برای تقویت واحد های پیوند شده بهتر است تا شش ماه از محصولات مراقبت و زیبایی مو مانند ژل، روغن، رنگ مو یا هر محصولی که با مواد شیمایی تهیه شده استفاده نکنید، البته حتی در زمانی که نتیجه نهایی کاشت مو مشاهده شده باشد نیز برای جلوگیری از آسیب به واحد مو استفاده از محصولات شیمیایی توصیه نمی شود.

 

9-بعد از کاشت مو چه چیزی بخوریم؟

ـ همواره تغذیه مناسب و دارای پروتئین باعث رشد بهتر و تقویت مو می شود، به همین ترتیب بعد از کاشت مو یک رژیم غذایی متعادل از میوه ها، سبزیجات، گوشت و … می تواند به رشد بهتر و نتیجه نهایی کمک کند، در صورتی که در خونتان کمبود ویتامین یا مواد معدنی مانند آهن، ویتامین D یا بیوتین دارید، بهتر است با مشورت متخصص از مکمل ها یا قرص های مورد نیاز را نیز استفاده کنید.

 

10-آیا پیش از کاشت مو باید موها تراشیده شود؟

ـ در جلسه مشاوره با متخصص باید موها در اندازه طبیعی خود باشند تا تراکم و جهت رشد آن برای متخصص مشخص شود، در روش کاشت مو (FUE) قبل از عمل باید موهای کل سر تراشیده شود تا تکنسین کاشت مو بتوانند عمل را به دقت انجام دهند، اما در روش های جدید کاشت مو مانند روش کاشت مو (DHI) نیازی به تراشیدن سر نمی باشد.

 

قیمت کاشت مو :

ـ یکی از سوالات دیگری که بسیاری از مراجعین و علاقه مندان این روزها می پرسند این است که هزینه کاشت مو چقدر است؟

قیمت کاشت مو همان طور که بارها گفته ایم ثابت نیست و بستگی به عوامل مختلفی دارد از جمله مهارت و تخصص تیم کاشت مو و همکاران وی، هزینه های خود کلینیک، روش ها و تکنیک های مورد استفاده جهت کاشت مو، تجهیزات و امکانات مورد استفاده، تعداد گرافت های استخراج شده جهت اهدا و میزان بزرگ و کوچک بودن ناحیه کم پشت و یا طاسی که عمل کاشت موی طبیعی بر روی آن صورت می گیرد.

ـ سابقا از روش هایی مانند کاشت مو (FIT) و (FUT) در بسیاری از کشورهای جهان انجام می شد که عمدتا استخراج موها با دست و توسط تکنیسین ها صورت می گرفت و به این دلیل روش های نسبتا ارزانی بودند اما معایب این تکنیک ها طبیعتا آنقدر بود که موجب شد این تکنیک ها به مرور زمان از رده خارج شدند و امروزه با استفاده از روش کاشت مو (SUT) و نتایج ماندگار آن و از طرف دیگر مزایای فراوان این تکنیک جدید کاشت مو در مقایسه با تکنیک های قدیمی، همه موجب افزایش محبوبیت و استفاده از این روش در جهان شده است.

از این رو با وجود این که هزینه و قیمت روش (SUT) کمی بیشتر است اما ماندگاری آن و مزایای آن همه موجب می شوند که این روش تبدیل به بهترین روش کاشت مو شده و هزینه ای که برای عمل کاشت مو با این تکنیک می پردازید، به درستی ارزش آن را دارد.

 

معایب کاشت مو

خوشبختانه با پیشرفت علم و ورود روش ها و تکنیک های جدید کاشت مو کمتر و کمتر شدند، قبلا در هنگام استفاده از روش هایی مانند (FIT) و (FUT) کاشت مو به روش های نام برده دارای معایب و عوارضی داشت از جمله :

 

  • داشتن درد و خون ریزی.
  • استفاده از بخیه و بجا ماندن خط اسکار.
  • طبیعی نبودن و گاه عروسکی بودن خط رویش مو.
  • مدت زمان نقاهت طولانی.
  • تورم در برخی نواحی صورت و …

 

ـ اما خوشبختانه با وجود روش جدید کاشت مو (SUT) دیگر این مشکلات برطرف شده و این تکنیک با داشتن حداقل عوارض و معایب کاشت مو تبدیل به موثرترین روش در این زمینه شده است، به طوری که امروزه کسانی که از تکنیک (SUT) استفاده کرده اند، به راحتی و پس از مدت کوتاهی استراحت می توانند به سر کار و یا محل تحصیل خود بازگردند، همچنین این روش کاملا بدون درد بوده و میزان خون ریزی در آن حداقل است و نتایج طبیعی و بسیار عالی این روش موجب رضایت و خرسندی مشتریان شده است ، این نکته نیز حائز اهمیت می باشد که روش های نوین و به روز بسیاری وجود دارد از جمله : روش FIT ، FUT ، FUE ، BHT ، SUPER FUE ، روش فوق ترکیبی و …

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با متخصصین مرکز کاشت مو آدنیس در ارتباط باشید.

منبع: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2956961/

 

سوالات متداول در کاشت مو آدنیس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *